Doprava v Adamově a
okolí
Železniční doprava
Trať Brno – Česká Třebová:
Adamov díky nepřístupnému terénu, ve kterém vznikl, byl
dlouhá léta tzv. odříznut od světa. Do města se dostaly jen
povozy na mírně zpevněných cestách, které se v nepříznivém
počasí proměňovaly v bažinaté úseky. Teprve v roce 1843 byla
započata výstavba železniční tratě, která spojovala
moravskou metropoli Brno s Českou Třebovou. Díky tomu se
mohl začít rozrůstat místní železářský podnik. Vybudovaná trať byla slavnostně zprovozněna 1. ledna roku
1849. O dvacet let později bylo dokončeno její zdvojkolejnění.

Fotografie dobového rychlíku projíždějícího Adamovem; cca 1893 (autor
František Krátký)
V Adamově byla tou dobou vybudována železniční stanice (číslo
popisné 107), jednopatrová budova opatřená čekárnou,
prodejnou jízdenek, kanceláří a byty pro zaměstnance.
Stanice původně stála na katastru vedlejší obce
Bílovice nad Svitavou a od centra
Adamova byla
vzdálena cca jeden km jihovýchodním směrem. Důvod takto situované
stanice pramenil pravděpodobně v očekávaném rozšiřování
místních železáren.
V roce 1893 byla vybudována v obci tzv.
vlečka, která usnadňovala
dopravu výrobků z továrních objektů mimo Adamov. Ta byla po
vstupu
Adamovských strojíren do likvidace z části rozebrána.
Částečně byla obnovena v letech 2013 a 2014, kdy ji začala
využívat firma Expono.

Část železničního jízdního řádu z roku 1918
Největší pohromou pro železniční trať byl konec druhé světové
války. V té době došlo ustupujícími Němci k mnoha destrukcím, a to
především směrem k Brnu, bylo vyhozeno do povětří 8
železničních mostů. Směrem k Blansku byla trať úmyslně
přerušena a na přerušeném místě byly převráceny železniční vozy a
zapáleno 8 vozů s municí. Ve stanici bylo zničeno telefonní
vedení a telegrafní zařízení. Po osvobození Rudou armádou se
vše dalo do pořádku. Nejprve se uvolnila trať směrem k
Blansku, vyměnily se poškozené kolejnice a byly odstraněny
převržené a ohořelé vozy. Již 13. května byla zahájena
doprava po jedné koleji do Blanska.
Celková situace v
Adamově se zhoršila příjezdem repatriantům z koncentračních
táborů, kteří směřovali dále na Brno. Ti z důvodu
zničených železničních mostů nemohli vlaky pokračovat dále,
a tak byli nuceni v Adamově vystoupit, zde čekat
na zprovoznění tratě, či pokračovat po svých údolím Svitavy.
Celkem prošlo od 13. května do 27. května Adamovem asi 156
000 repatriantů. Provoz směrem k Brnu byl zahájen 29. května
1945 na jedné koleji, dvoukolejný pak 8. září 1945.
Rozvoj strojíren, ve které se změnily místní železárny, ve městě během druhé světové války vedl v
roce 1946 k výstavbě
železniční zastávky.
Ta byla financována ze zdrojů Škodových závodů, které
vlastnily místní strojírnu. Pro zajímavost může být uvedeno,
že na pracích této zastávky se podíleli také němečtí
zajatci. Tato zastávka byla situovaná cca 1 kilometr směrem
na
Blansko od nádraží, v bezprostřední blízkosti centra tehdejšího
centra Adamova.

Nástupiště železniční zastávky kolej číslo 1 - směr Brno
V letech 1992–1998 prošla trať Brno – Česká Třebová
rekonstrukcí a byla napojena na první železniční koridor
vedoucí z Děčína přes Prahu do Břeclavi. Trať byla v plné
délce elektrifikována.
V současné době jsou stále využívány obě adamovské zastávky.
Na obou zastavují všechny osobní vlaky a na železniční
stanici pak i vlaky spěšné.

Osobní vlak na železniční stanice v Adamově
Vlečka dřevoskladu:
vlečku měl taktéž místní dřevosklad. Délka její tratě činila
necelý půl km. U betonového překladiště byla kolej
zdvojena. V roce 2014 byl dřevosklad zrušen, a tak je vlečka
v současné době nevyužívána.

Překladiště dřevoskladu s vlečkou v roce 2014
Úzkorozchodná dráha Adamov – Křtiny:
v první polovině 20. století, kdy bylo započato s těžbou
fosfátových hlín z jeskynních systémů v
Křtinském údolí,
uvažovalo se o vybudování úzkorozchodné dráhy tímto
údolím podél
Křtinského potoka ke
Křtinám a dále. Tato dráha
měla usnadnit odvoz vytěžených hlín k odběratelům. V roce
1921 je uváděno, že z údolí byly vyváženy 3 až 4 vagony
fosfátu denně. Proto také Československá stavební společnost
v Brně vypracovala na žádost lichtenštejnského panství
projekt této dráhy a popisuje ji takto:
"Panství
liechtensteinské zamýšlí postaviti úzkokolejnou dráhu 760 mm
rozchodu z Adamova do Josefova a přes Křtiny až do dolů
hlinkových. Vypracování projektu bylo zadáno Čs. stavební
společnosti s r. o. v Brně. ... trasa je vedena většinou po
silnici Josefským údolím a údolím ke Křtinám, jen v prudkých
obloucích přechází do terénu, který bude nutno upraviti
odstřílením skály. Šířka pláně je jen 2 m, takže výstavba na
vzhledu krajiny nebude a nemůže míti vůbec vlivu; ... Pohon
myšlen jest benzinovými lokomotivami, stoupání bude max. 50
‰, poloměry max. 40 m. Dovážeti se bude hlavně hlína
bílá a barevná, jež se již dávno doluje v revíru habrovském,
dále fosfátová hnojiva z jeskyň, velice cenná pro
hospodářství zvláště v dnešní době, a různé druhy kamene
lomového aneb zpracovaného pro kamenické práce." (Lidové
noviny, 7. července 1920)
Jak je výše uvedeno, bylo uvažováno o vybudování trati až k
hlinkovým dolům za Křtinami. Ale myšlenky směřovali i k
protáhnutí tratě přes Vilémovice a Suchým žlebem ke Skalnímu
mlýnu, kde by se setkal s projektem elektrické dráhy z
Blanska k Macoše a Sloupu. Jak se píše v dobovém tisku:
"Snad mohla by to býti pak okružní Krasová dráha z Blanska
kolem Macochy ke Sloupu, k Ostrovu, Jedovnicím, Křtinám a
odtud k Adamovu." (Lidové noviny, 3. března 1921)
Hlavním důvodem, proč tento projekt nebyl zrealizován, byl
nedostatek financí. V roce 1924 se uvažovalo již o trati
"krasové dráhy", která by vedla z Brna přes Ochoz, Křtiny, Jedovnice k Macoše a do Sloupu a Suchým Žlebem vracela by se
buďto zpět, anebo přes Blansko a Vranov do Řečkovic, kde by
se napojila na tramvajovou trať. Hlavním důvodem k vypuštění
Adamova bylo pravděpodobně dotěžení fosfátových hlín a
následná ztráta zájmu o vybudování tratě do Křtin ze strany
Lichtenštejnů.
Silniční doprava
(spoluautor Michaela Vaněrková)
Městská
autobusová doprava Adamov:
od května 1968 byly adamovské části Ptačina (tehdy
Gottwaldova čtvrť) a Horka spojeny pravidelnou
autobusovou linkou. Tou dobou zde byly nasazovány autobusy
typu RTO a ŠM 11. Využívána je i dnes především místními
žáky, kteří dojíždějí z Ptačiny na Horku, kde je škola s
druhým stupněm. Dříve byla hojně využívána také místními
zaměstnanci Adamovských strojíren. V současné době pak lidmi
zaměstnanými v jiných městech dojíždějící z obou adamovských
sídlišť k (a naopak) železničnímu nádraží a zastávce.

Karosa ŠM 11 při výletě ROH Adast (autor Antonín Vaněrka)
Začátkem 80. let vystřídali tyto typy autobusy Karosa řady
7xx. Ty byly dále označovány písmenem před trojčíslím (v
Adamově jezdí autobusy označeny písmenem B - anglicky bus,
které označuje městské a příměstské autobusy), první číslice
(7) označovala 70. léta, kdy byl autobus konstrukčně
navržen. Další číslice označovaly délku vozu (3 = 11 m, 4 =
17 m, 5 = 12 m) a třetí pak technické parametry (druh
převodovky - 1 = automatická a 2 = mechanická).
U městského provedení B732.00 a B 731.00 je k mání velký
prostor v zádi autobusu pro kočárek. Vůz byl opatřen třemi
dvojkřídlými dveřmi, které ovládal sám řidič. Linkové
provedení C734.00 mělo dvoje dvojkřídlé dveře a sedadel pro
45 osob. U dálkových autobusů LC735.00 a LC736.00 bylo
vybavení jako je lednice, kávovar, video a pohodná klubovkovitá
polohovací sedadla, záclonky, kouřová skla a náporová
klimatizace. Všechny vozy s doplňkovou číslicí 00 mají
maďarskou zadní nápravu typu Rába. Vůz se projevoval poněkud
hlučnější jízdou. Tyto autobusy již mají motor umístěn na
zádi pod podlahou. Kolem roku 1992 jsou Karosy na Rábě
vystřídány stejným typem Karos na nápravě Detva Rockwel.
Byly méně hlučné a výkonnější díky turbodmýchači (turbo).
Tyto vozy vypadají úplně stejně a nabízí stejné, ba i větší
pohodlí. V Adamově kolem roku 1980 až 1999 zajišťovala provoz
autobusů firma ČSAD Blansko. Nabízela doplňkové služby jako zájezdy,
svozy na různé akce apod.
V létě roku 1999 adamovskou MHD přebírá firma Autoškola
Pernica z Blanska. Začínají zde jezdit Karosy B732.1654 a
Karosa C734.
Řidiči používají ještě strojky na jízdenky značky Straight.
Zatočili kličkou a vylezla inkoustem vytisknutá jízdenka. Do
strojku se dávala jízdenkové rolky. V autobusech a MKS bylo
možné koupit měsíční nebo čtvrtletní předplatní jízdenku.

Řada čekáren na náměstí Práce v roce 2006
K 1. lednu 2004 byl byl zahájen provoz Integrovaného
dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK). Systém
zahrnoval celkem 110 obcí, byly dány pevné jízdní zóny a
podle počtu zón se odvíjí cena jízdného. Adamovu byla
přiřknuta zóna 215. Městská autobusová linka byla připojena
do projektu od 1. července 2005. Cestující se tedy v
autobusech mohli prokazovat stejným jízdním dokladem jako ve
vlaku. Propojením systému s městskou dopravou dochází k
upravování autobusových spojů tak, aby více navazovaly na
vlaky.
Autobusy jsou již vybaveny světelnými BUSE-panely, pro lepší
orientaci cestujících, a řidiči dostali místo starého ručního
strojku Straight nový elektronický strojek, který jízdenky
nyní tiskne. Na jízdenkách již jsou vyznačeny zóny, počet
zón, čas a platnost. I v této době si lze zakoupit průkazku
a k ní integrovanou předplatní jízdenku na měsíc nebo
čtvrtletí, kde jsou uvedené zóny.
V roce 2008 končí jako městský dopravce firma Autoškola Pernica a od 1. dubna 2008
začíná opět Adamov obsluhovat firma ČAD Blansko, která jezdí
dodnes. Vozy jsou označeny adamovských znakem po bocích.
Celkem v Adamově jezdí tři autobusy. Jeden autobus má zvanou
"trhačku" celodenní a druhý má ranní (dopolední) pak ho
střídá večerní (odpolední). Jednotlivé autobusy se střídají
i se směnami řidičů, kteří mají jednotlivé vozy trvale
přiřazeny.

Autobus městské hromadné dopravy Karosa B732.1654
Výrobce |
Karosa |
Typ |
B732.1654 |
Rok výroby |
1993 |
Výrobní
číslo |
32771 |
SPZ |
HKA 70-35
(1993 - 2010)
5B3 5639 (1/2010 - dosud) |
Dopravce |
DP Hradec
Králové (1993 - 2009)
ČAD Blansko (2010 - dosud) |
Provoz v
Adamově |
Od ledna
2010 |

Autobus městské hromadné dopravy Karosa B732.1654
Výrobce |
Karosa |
Typ |
B732.1654 |
Rok výroby |
1993 |
Výrobní
číslo |
32744 |
SPZ |
HKA 70-33
(1993 - 2010)
5B3 5643 (3/2010 - dosud) |
Dopravce |
DP Hradec
Králové (1993 - 2010)
ČAD Blansko (3/2010 - dosud) |
Provoz v
Adamově |
Od ledna
2012 |

Autobus městské hromadné dopravy Renault Agora S
Výrobce |
Renault |
Typ |
Agora S |
Rok výroby |
1997 |
Výrobní
číslo |
? |
SPZ |
VS-20845
(?-2012)
8B5 9851 (2013 - dosud) |
Dopravce |
TMR
Martigny (1997-2012)
ČAD Blansko (3/2012-dosud) |
Provoz v
Adamově |
Od března
2012 |
Závodní autobusová
doprava: v místním závodě, mezi tzv. Bílou labutí a
Samarou, byla zřízena závodní autobusová doprava. Jednalo
se o kyvadlovou linku, s autobusem jezdícím jednou do hodiny
jedním směrem (později se intervaly prodlužovaly).
Autobus jezdil od Bílé labutě na Samaru
- zastávky Bílá labuť, Provoz 20, Provoz 40, VK, Provoz 50, nářaďovna,
Provoz 10 a Samara). V
posledních letech se jednalo o autobus bílé barvy s modrými,
zelenými a fialovými pruhy, s reklamou na boku na VZO OS
KOVO.
Kdy byla autobusová linka zřízena a zrušena však na počátku
90. let, po jejím zrušení převzala zastávku Samaru městská
autobusová linka, která sem zajížděla do roku 2002, kdy byla
taktéž zrušena.
Meziměstská doprava:
v současné době prochází Adamovem, respektive zde začíná a
končí, pouze jedna linka, a to číslo 157 Adamov-Vyškov. Denně
odjede plnou trasu 6 autobusů (doba jízdy se pohybuje kolem
60 minut). Tuto linku provozuje ČAD Blansko.
Dne 1: července 1973 byla zavedena autobusová linka Adamov -
Jedovnice. Autobus jezdil o sobotách a nedělích vždy 2x
denně. Z Adamova do Jedovnic odjížděl v 8 a 13 hodin, z
Jedovnic do Adamov pak v 9 a 18:30 hodin. Význam spoje byl
především rekreační.

Autobus linky 157 Irisbus Crossway LE 12M dopravce ČAD
Blansko v roce
2014
Podnikové svozy:
ČSAD Blansko organizovali svozy pracovníků z Adamovských
strojíren. Zaměstnanci byli přepravováni linkami Adamov-Ruprechtov,
Adamov-Studnice, Adamov-Vyškov. Ráno, kolem 05:30 do Adamova
a z Adamova 14:30. Seřadiště těchto autobusů bylo na
náměstí
Práce, kde byly vystavěny kolem roku 2000 nové zastávky s
ocelovou konstrukcí a plexisklovou výplní stěn. První stál
vždy C 734, který jel do Vyškova, za ním stály dvě LC 735 co
jely do Ruprechtova, a jako poslední stála LC 736 s trasou
do Studnice. Provoz těchto linek skončil v roce 2002, kdy
Adamovské strojírny snížili stav zaměstnanců.
V roce 2007 skončil svoz adamovských občanů, kteří pracovali v rájecké
Celestice. Tuhle zaměstnaneckou linku nejprve
zajišťovala firma Paseka, kdy v 2001 měli zaměstnanci
zvláštní kupón za 100 Kč a denně jim řidič zaškrtával jedno
políčko s 10 Kč. Později tuhle linku obstarávala firma
ČAD Blansko (linka 710655) kdy již tuhle cestu proplácela sama fabrika, a
zaměstnanci se řidiči prokazovali zvláštní čipovou kartou,
kterou přiložili k elektronickému strojku a sama jim vyjela
jízdenka. Potom tenhle svoz obstarávala i firma Autoškola
Pernica, ale jen krátce. Autobus z Adamova odjížděl v 5:10 a
do Ráječka přijel v 5:40. Na zpáteční cestu vyjel autobus
6:15 a dorazil v 6:47. Stejnou cestu absolvoval v týž den
ještě ve stejných odpoledních časech.

Autobus linky 710655 Irisbus Midway 9.7M dopravce ČAD
Blansko v roce 2005
Před dlažbou a asfaltem:
jak už bylo výše zmíněno,
Adamov nedisponoval kvalitními silnicemi do počátku 20.
století. Místními silnicemi byly prašné cesty, po kterých měly
možnost jízdy pouze povozy. Vše důležité muselo být do
Adamova přiváženo železniční dopravou. Avšak to důležité pro
provoz místních železáren - tedy železná ruda z místních
dolů - muselo být k železárenským objektům sváženo právě
povozy. Díky strategicky umístěné Františčiny hutě v údolí,
pod místy, kde k těžení rudy docházelo, byla umožněna i
zjednodušená forma dopravy. Vytěžená hornina byla samospádem
v hrubě vytesaných korytech spouštěna od těžebních míst
přímo k huti. Takto se těžený materiál dopravoval z prostoru
babického katastru v místech nad Švýcárnou.
Další zajímavý dopravní způsob byl využit v roce 1802, kdy
byly zastaveny předražené dodávky dřeva do Brna, hrozilo, že
město zůstane zcela bez paliva. Za technického dozoru Karla
Rudczinského a na náklady knížete Aloise I. z Lichtenštejna
se na několika místech narychlo upravil tok Svitavy, po níž
dělníci plavili dřevo z adamovských lesů až do Zábrdovic,
kde byl zřízen sklad, díky němuž byla palivová krize
zažehnána.
Silnice
Bílovice - Adamov:
v roce 1924 bylo na říjnové schůzi obecního zastupitelstva usneseno přispět přísl. kvótou z obecních prostředků na
uskutečnění projektované "Krasové silnice" (Bílovice
nad Svitavou – Adamov).
Lidové noviny například referovaly o tomto úsilí takto:
... Adamov se domáhá již dlouhou dobu zřízení tak zvané
Krasové silnice, která by vedla z Brna do Adamova. Této
silnice je naléhavě potřeba, ježto Adamov městys závislý
svou polohou na Brně, nemá mimo dráhy vůbec dobrého spojení
s Brnem. Věci se nyní ujalo velmi energicky obecní
zastupitelstvo, které jednalo již s přísedícím zemského
výboru a jím přizvaným odborníkem o realisaci projektu, jenž
si vyžádá nákladu asi 4 milionů Kč. Zastupitelstvo adamovské
uspořádá v neděli veřejnou schůzi občanstva, na které se
bude manifestovat pro tento požadavek... (Lidové
noviny, 14. dubna 1928)
Obec Bílovice chtěla prosadit, aby plánovaná silnice byla
vystavěna jako státní. Adamov jako jediná dotčená obec
předběžně přislíbila příspěvek ve výši 100 tisíc Kč a
vykoupením všech potřebných pozemků. Ředitelství státního
lesního statku pak 300 tisíc, všechny potřebné pozemky a
materiál nutné ke stavbě, městské vodárny 50 tisíc,
adamovský podnik pak mosty v režijní ceně.
Naopak obce Bílovice a Babice příspěvek věnovat odmítly.

Ohlasy v Lidových novinách (26. dubna 1929) na stavbu
"Krasové silnice"
Nutnost výstavby nové silnice podpořil i požár v továrně
roku 1930, kdy se do Adamova nemohli v dostatečné rychlosti
a bezpečnosti dostat brněnští požárníci. Při této události
požárníci využili stávající cesty z Útěchova, kde se jim
však motorová stříkačka na neuspokojivém povrchu převrhla.
Situaci popisuje redaktor Lidových novin v roce 1932 takto:
Stavba této silnice je připravena už několik měsíců.
Když okresní výbor okresu Brno-venkov odkládal její zahájení
poukazuje na nedostatek peněz, opatřil Adamov okresnímu
výboru půjčku 1,000.000 Kč u Všeobecného pensijního ústavu v
Praze. Půjčka byla už ústavem vyplacena s podmínkou, že se
jí užije výhradně na stavbu silnice Bílovice-Adamov. Okres
užil však půjčku na mostu u Rosic a na dláždění jiné silnice
a poněvadž zbytek nestačí ani na počátek stavby, oddaluje
stále tuto stavbu... (Lidové noviny, 30. října
1932)
V následujícím týdnu se k tématu Lidové noviny opět vrátily:
O stavbě silnice Bílovice-Adamov ... se jednalo v neděli
na veřejné schůzi v Adamově svolané tamní obecní radou.
Řečníci poukazovali na přehlížení průmyslových i
turistických zájmů Adamova, který leží od Brna sotva 16
kilometrů, je však silnicía tedy automobilem skoro
nepřístupný. Stavbu silnice podle podaných zpráv zdržují
zvláštně rekursy sousední obce Bílovic nad Svit., která si
silnice nepřeje prý jen z obavy, že bude poškozena jako
letovisko brněnské. Schůze, na níž Adamovským slíbili pomoc
různí činitelé, schválila aby adamovská obec požádala
okresní úřad v Brně, aby zahájení stavby bylo přeloženo
místo od Bílovic do Adamova směrem k Brnu a ohledem na
nezaměstnanost aby byla stavba vypsána urychleně. Proto se
také požádá zároveň o zvýšení subvence na delší most
projektovný v této půlce adamovského území. Protože obec
Bílovice nechce na stavbu silnice postoupit potřebných
pozemků, budou požádány okresní a a zemský úřad v Brně, aby
je vyvlastnily. (Lidové noviny, 1. listopadu
1932)
Dne 4. prosince 1932 svolalo adamovské zastupitelstvo do
Babic schůzi členů zastupitelstva z Bílovic a Babic. Zde se
jednalo
o stavbě silnice Bílovice-Adamov... Protože
drobní majitelé pozemků těžce nesou, že jim mají být
vyvlastněny pozemky potřebné pro budoucí silnici, usnesla se
schůze obrátit se na správu školního statku Vysoké školy
zemědělské v Adamově, aby vyměnil postiženým drobným
majitelům pozemky za jiné... (Lidové noviny, 6.
prosince 1932)
Teprve při apelu okresního hejtmana Dr. Fr. Krajtla se
projekt podařilo rozpohybovat. A tak bylo v roce 1934
přistoupeno ke stavbě nové silnice dle projektu
vypracovaného Ing. Dr. J. Spíškem z Brna. Jednalo se
prozatím o I. úsek z Bílovic k babické ozdravovně v délce
4,22 km. O dva roky později byla započata stavba zbývajícího
úseku od ozdravovny až do Adamova v délce 3,21 km. Úsek z
Bílovic do Adamova měřil v celé délce 7,53 km. Silnici
postavil Ing. František Švancara z Brna.
Celková výše proinvestované částky není zatím známa. Jisté
však je, že 300 tisíc, které na stavbu přispělo ředitelství
státních lesů, bylo odečteno od 80 % státní subvence.
Adamovský podnik pak postavil pouze 1 most II. třídy z
továrního náměstí ke Skalnímu sklepu, místo projektovaného
mostu III. třídy. Adamov pak složil na hotovosti 80 tisíc a
přes 20 tisíc investoval do výkupu pozemků. Silnice pak byla zprovozněna
v roce 1937.
O dalších úpravách silnice v průběhu 20. století není prozatím nic známo. Jisté
však je, že po druhé světové válce, kdy ustupující Němci
vyhazovali do povětří mosty, bylo potřeba je nahradit zcela
novými. Například nedaleko železniční zastávky Babice nad
Svitavou stojí poslední starý most, který byl postaven
původně jako provizorní vedle místa, kde stával starý most.
V dnešní době je v neutěšeném stavu a je přes něj zákaz
vjezdu vozidlům nad 16 tun. Uzavírka potrvá do 31. ledna
2015.
Mezi říjnem 2002 a srpnem 2003 byla realizována rekonstrukce
tří železničních podjezdů - na kilometrech 48,795 km, 49,942
km a 51,440 km. Společně s podjezdy byla opravena i přilehlá
komunikace v celkové délce 353,5 metru. Projektantem byl
Silniční projekt spol. s r.o., zhotovitelem pak SILNICE BRNO
spol. s r.o. Celková částka na rekonstrukci dosáhla 14,639
milionů Kč.
V roce 2004 byla vystavěna mezi Babicemi a Bílovicemi 60
metrová opěrná zeď. Tu zde za celkovou částku 9,3 milionů Kč
zrealizovala společnost IMOS Brno.
Naposledy úsek Bílovice-Adamov této silnice prošel rozvojem
v období od 24. července 2008 do 31. prosince 2009. Jednalo
se o rekonstrukci silnice v délce 6,2 km, podjezdu pod
železniční tratí a jedné opěrné zdi v délce 60,4 metru a
výstavby dvou nových opěrných zdí v délce 103 a 67,50 metrů.
Na projekt bylo žádáno o dotace, které byly schváleny ve
výši 43 806 903 Kč, z toho Evropský fond regionálního
rozvoje přispěl 40 254 992 Kč. Projektovou dokumentaci
zpracovala společnost Silniční projekt Brno, realizaci
stavby zajistila firma Inženýrské stavby Brno. Celkové
náklady pak dosáhly 48 864 145 Kč. Opravený úsek byl
slavnostně otevřen 8. října 2009 v 10 hodin u LDN Bílovice
nad Svitavou za přítomnosti hejtmana Jihomoravského kraje.

Deska na opěrné zdi u železniční zastávky Babice nad
Svitavou
Silnice Adamov-Kateřinský
most: úvahy o výstavbě této spojnice započaly již v
30. letech, kdy se vybudovala silnice z Adamova na Bílovice
nad Svitavou a Brno. Tyto úvahy byly opět vyzvednuty v
poválečné období. V Kronice města Adamova roku 1986 je
uveden výčet o plánované výstavbě v letech 1991 – 2000.
Realizace této spojnice byla plánována v letech 1994 – 1995
ve výši 60 milionů Korun.
V současné době je však cesta, která je vyasfaltována (od
křižovatky s náměstím Práce ke Splavu od července 1998),
trvale pro motorová vozidla uzavřena a využívána pouze
majitelem cesty (Školní
lesní podnik Masarykův les) a složkami integrovaného záchranného
systému. Je nazývána Svitavskou lesní cestou.

Pokládání nového asfaltového povrchu na Hradní ulici
(autor
František Ecler)
Hrádková cesta: jedná se o lesní cestu vedoucí od
železniční zastávky přes Adamov III a kolem
Ronova k Útěchov. Kdy
tato cesta vznikla prozatím není známo. Jisté však je, že
při rozšiřování města do prostoru dnešní Ptačiny se čím dál
více cesta stávala nedostačující. V červnových měsících roku
1958 se rozhodlo o svépomocné opravě této cesty od údolí
řeky po Adamov 3. Na MNV bylo
dojednáno, že se z každého obvodu ve čtvrti Klementa
Gottwalda vždy denně 2 brigádníci dostaví na cestu (celkem jich zde
denně mělo být 22). Plného stavu se však podařilo dosáhnout
málokdy. Josef Tlustý, člen MNV, zapisoval brigádníky a
odpracované hodiny. S opravou nebyli však všichni spokojeni.
Na cestu bylo dovezeno štěrku za více než 15 tisíc Kčs, což
však nestačilo na opravu cesty v celé délce.
Postupem času však cesta opět přestala vystačovat především
větším nákladním vozům či městské autobusové dopravy, která
měla být v Adamově zavedena v druhé polovině 60. let. Proto
bylo rozhodnuto o vybudování nové cesty od podjezdu pod
železniční trasou, která vystřídala Hrádkovou cestu.
Co se týče úseku Adamov – Útěchov, byla cesta využívána
pouze
ŠLP Křtiny, kterému taktéž dodnes patří. Přesto Adamov
vyjednával s okresními národními výbory Blansko a
Brno-venkov o možnosti přestavby této komunikace. ONV
Blansko se k tomuto návrhu vyjádřilo příznivě a projevil
ochotu hradit polovinu plánovaného nákladu (celkový náklad
byl původně vypočten na 12 milionů Kčs). Zato okres Brno-venkov
se dlouze k tomuto návrhu stavěl liknavě. Teprve 17. srpna
1977 přistoupil k stavbě této komunikace. Jednání se stále
prodlužovala a nakonec bylo rozhodnuto pouze o základní
úpravě a zpevnění komunikace, tak aby mohla na silnici
projíždět auta dovážející stavební materiál na výstavbu
panelových domů. Přestože byla silnici nedále majetkem ŠLP,
byla otevřena od podzimních měsíců 1980 i soukromým
automobilům. Dne 17. prosince byla odevzdána jako hotová
lesní správě. Provoz byl omezen pro automobily do tří tun.
Na konci roku 2005 byla cesta od
dřevoskladu na Ptačinu na náklady Školního lesního
podniku Masarykův les Křtiny opatřena bezprašným živičným
povrchem, využívána je
pouze vozy této firmy či jako pěší cesta do A-centra z Ptačiny.
Celková náklady na realizaci činily 1,9 milionu Kč.
V současné době probíhají ze strany města Adamova jednání o
celkové úpravě silnice od ulice Ronovská po Útěchov. V části
mezi Adamovem a hradem Ronov, kolem kterého se silnice stáčí
k Útěchovu, by měla být silnice v několika úsecích
rozšířena. Také by měla být v několika nepřehledných
zátočinách napřímena.
Coufavá: vyasfaltovaná lesní
trať směřující od rodinného domu číslo popisné 128 úžlabinou
k silnici spojující
Útěchov a
Vranov.

Lesní cesta Coufavá
Lesácká cesta: spojuje Ptačinu se silnicí Adamov
– Babice nad Svitavou. Využívána byla v druhé polovině 20.
století nákladními automobily, které přivážěli materiál pro
panelovou výstavbu na Ptačině.
Silnice tunýlek – Ptačina:
další potřebou pro obec bylo vybudování nové silnice,
která by spojovala "starý Adamov" a nově vzniklou
Gottwaldovu čtvrť, později tzv. Ptačinu. Do té doby
využívaná Hrádková cesta nevyhovovala současným potřebám.
Původně se počítalo o rozšíření této silnice, od kteréžto
varianty se nakonec upustilo.
Roku 1964 se přikročilo k jednání a přípravě výstavby nové
komunikace. Projekt vypracoval národní podnik Dopravoprojekt
Brno a stavba započala roku 1965. V úvodu stavby bylo
potřeba zvětšit světlost podjezdu železniční tratě v jižní
části města u okrasní silnice Adamov-Bílovice nad Svitavou.
Na jednom úseku bylo potřeba vybudovat opěrnou zeď a ve dvou
třetinách cesty musel být výškový rozdíl překonán
serpentinou, která se stáčí o celých 180°. Povrch vozovky
byl pokryt asfaltem. Ve zmíněné serpentině byly pak položeny
žulové kostky. V prosinci roku 1967 byla komunikace
otevřena. Díky této komunikaci mohla ve městě vzniknout tamní
autobusová doprava.
Žulové kostky byly v roce 2008 firmou STRABAG a.s.
odstraněny a nahrazeny živičným povrchem.
Zdroje:
Pamětní kniha obce Adamova, s. 50, 68, 80, 81, 112, 113,
179 a 180.
Pamětní kniha obce Adamova II. díl, s. 231a-231b,
237, 319 a 321.
Kronika města Adamova, s. 55-57.
Kronika města Adamova II. díl, s. 52.
olo. O zřízení silnice z Brna do Adamova. Lidové
noviny 36, č. 192, 14.4.1928, s. 4.
der. Brno – Adamov. Lidové noviny 37, č. 214,
26.4.1929, s. 3.
vh. O silnici Adamov–Bílovice nad Svitavou. Lidové noviny
40, č. 548, 30.10.1932, s. 4.
jr. O stavbě silnice Bílovice–Adamov. Lidové noviny
40, č. 551, 1.11.1932, s. 4.
jr. O stavbu silnice Bílovice nad Svitavou–Adamov. Lidové noviny
40, č. 616, 6.12.1932, s. 3.
Silnice II/374 Adamov – Bílovice / Svitavou - oprava
podjezdů pod ČD . [online]. [cit.
2014-05-30]. Dostupné z: <http://www.susjmk.cz/wpimages/other/art22/bo_podjezdy.pdf>
Slavnostní otevření projektu II/374 Adamov-Bílovice. [online]. [cit.
2014-05-30]. Dostupné z: <http://www.adamov.cz/download/zpravy/2009-10-06.pdf>
II/374 Adamov - Bílovice nad Svitavou. [online]. [cit.
2014-05-30]. Dostupné z: <http://www.risy.cz/cs/vyhledavace/projekty-eu/detail?Id=31558>
GROLICH, Vratislav. Doprava rudy v Josefově před 100 lety.
Vlastivědné zprávy z Adamova a okolí, 1967, roč. XI., č. 4.
Adamov: Historicko-vlastivědný kroužek. s. 5-6.
BEZEMEK, Roman. Adamov [online].
[cit. 2013-09-29]. Dostupné z: <http://spvd.cz/index.php/jablonec-nad-nisou/historie-mhd/335-clanky/cz/adamov>
Vůz ČAD Blansko 5B3 5639 (B732.1654). [online]. [cit.
2013-10-04]. Dostupné z: <http://seznam-autobusu.cz/vuz/1099>
Vůz ČAD Blansko 5B3 5643 (B732.1654). [online]. [cit.
2013-10-04]. Dostupnés z: <http://seznam-autobusu.cz/vuz/7276>
Vůz ČAD Blansko 8B5 9851 (Agora S). [online]. [cit.
2013-10-04]. Dostupné z: <http://seznam-autobusu.cz/vuz/37117>
Vůz ČAD Blansko 2B6 9723 (Midway 9.7M). [online]. [cit.
2013-12-21]. Dostupné z: <http://seznam-autobusu.cz/vuz/285>
Vůz ČAD Blansko 8B9 5751 (Crossway LE 12M). [online]. [cit.
2014-03-18]. Dostupné z: <http://seznam-autobusu.cz/vuz/40352> |