Úvod - Historie - Znak města - Zajímavosti - Vývoj obyvatelstva - Zdroje a odkazy |
Hradní ulice
Ve svahu za zmíněnými budovami jsou dodnes patrné zbytky zdiva z původní zástavby ulice. Tu popisuje kronikář František Mlýnek takto: ... podél levého břehu náhonu máme po levé straně své řadu domků závodu rovněž patřících, přilepených takřka na skalnatou stráň výběžku olomučanského. První dům (č. 6.) jest jednopatrový, ostatní přízemní, v jednom (nejmenším) umístěn obchod (závodní) smíšeným zbožím, ... - Tam kde výběžek olomučanský se láme v pravém úhlu do Křtinského údolí, vede po hřbetu skalním chodník nahoru, na jehož úpatí stojí malá kaplička... (Pamětní kniha obce Adamova, s. 3)
Co se týče tzv. Nového provozu, vjezd do něj uzavírá již neužívaná vrátnice (číslo popisné 454), za níž je budova VK, nyní z větší části neužívána. Obě zmíněné budovy dnes patří společnosti Avalcom, a.s. Prostorem mezi zmíněnými budovami a zdí, která odděluje od areálu strojírny ulici Hradní, prochází po dlážděné silnici také kolej tovární vlečky.
Za budovou VK se napravo od vlečky nacházejí původní
železářské budovy, které nyní patří společnosti TENZA cast,
a.s. Za nimi na ně plynule navazují novější výrobní haly.
Nalevo od vlečky, která se od plotu přesouvá k nábřeží řeky
Svitavy,
se nachází dvojice budov, které vlastní společnost TEPAS CZ
s.r.o.
Historie:
Jedna skupina se strojovnou a elektrickou centrálou (v r.
1921) zvětšenou a komínem 45 m vys. opatřenou stojí u
Svitavy při východu cesty k Blansku pod lesy revíru
Olomučanského. Z výše uvedeného vyplývá, že
zámek původně stával na ostrovu obtékaného řekou Svitavou a
náhonem (nazýván
Mlýnským potokem), který byl zasypán v 50. letech 20. století. Byť se
tato skupina výrobních hal nazývá Nový provoz, historicky
zde výrobní budovy stály daleko dřív (již v 18. století) než
v tzv. Starém prostoru (při
Křtinském potoce).
Do listopadu vybudovány základy pro továrnu tím, že do země zapuštěno 1600 pilot betonových a na nich položena železobetonová základová deska v síle 60 cm. (Pamětní kniha obce Adamova, s. 64)
V
následujícím roce je zaznamenáno její dokončení: Postavena "na Ostrově" nová budova pro výrobu tlakových
brzd systemu Kunze-Knorr-Westighause, 60 m dlouhý 4
poschodích. Budova určena pro speciální výrobu těchto brzd a
vybavena nejmodernějšími stroji a zařízení. (Pamětní
kniha obce Adamova, s. 66 a 67) Jedná se o první větší stavební úpravu prostoru. Později začaly vznikat další provozy směrem na Blansko. Postupně zanikl zámecký park a celý zámek byl obklopen provozy a vlečkou, která vedla až do nejsevernějšího cípu Nového provozu.
Ve 20. let byla plánovány investice do vybudování silničního
spojení od náměstí Práce směrem na Svatou Kateřinu. První
plány vznikly již ve 30. letech. Z důvodu zavedení vojenské
výroby bylo pravděpodobně od plánů upuštěno. V Kronice města
Adamova roku 1986 je uveden výčet o plánované výstavbě v
letech 1991 – 2000. Realizace této spojnice byla plánována v
letech 1994 – 1995 ve výši 60 milionů Korun.
Zdroje: |
Poslední aktualizace
12. dubna 2017 -
Mapa
webu -
Návštěvní kniha -
adamovaokoli@email.cz. |
|