Dům bez čísla
popisného - Železniční zastávka
Železniční zastávka se nachází v severní části Adamova, cca
1 km od vlakového nádraží (číslo
popisné 107), na železniční trati spojující
Českou Třebovou s Brnem. Je rozdělena na dvě části. První
část, asi 300 metrové nástupiště, je spojena s budovou pro
prodej lístků krytým schodištěm. Toto nástupiště je
situované z východní strany železnice - směr na Blansko. Z
této strany zastávky vede most přes Svitavu, který ji
spojuje s bývalým areálem
Adamovských strojíren. Most je v
současné době uzavřený. Druhá strana železniční zastávky se
skládá z 200 metrového nástupiště, ke kterému vede pod tratí
podchod. Z toho nástupiště odjíždí vlaky na Brno.
O vybudování zastávky se o uvažovalo již za okupace. Toto
však z bezpečnostních důvodů německá správa odmítla povolit.
V roce 1946 se Škodovy závody dohodly se zástupci drah, že
zastávka bude vybudována na náklad závodu. Dále se o
zastávku bude starat, osvětlovat a prodávat jízdenky budou
zaměstnanci závodu. Před stavbou nástupišť musel být zbourán
strážní domek č. 132. Po celé jaro a část léta prováděli
stavbu němečtí vězni, po jejich odchodu dílo převzala firma
Konstruktiva.
První vlak zde zastavil 27. ledna 1947, ten zde byl přivítán
závodní hudbou. O významu tohoto činu pak promluvil ke
shromáždění Emil Hejl za vedení závodu a za závodní výbor
ROH Josef Řehák. V prvních měsících zastavovalo v obou
směrech celkem osm vlaků, ale koncem roku tento počet
vzrostl na 14. Prodejna jízdenek byla otevřena dne 15. ledna
1957.
Celková přestavba celé vlakové zastávky se prováděla ve dvou
etapách v roce 1971 a 1972. První etapa spočívala v ražbě
podchodu, který byl dokončen 1. srpna 1972. Druhou etapou
byla výstavba nástupišť, čekáren a správní budovy. Celkové
náklady na přebudování železniční zastávky se vyšplhaly na 6
a půl milionu korun.
Slavnostní předání dokončené zrekonstruované zastávky
proběhlo 11. prosince 1973. Slavnosti se zúčastnili zástupci
MNV v čele s předsedou Karlem Markem, zástupci závodu v čele
s podnikovým ředitelem Josefem Chalikovem a zástupci ŽS
Brno, kteří novou zastávku vybudovali.

Vlevo podchod k nástupišti směr Brno, vpravo správní budova
s krytým schodištěm na nástupiště směr Česká Třebová

Železniční nástupiště směr Brno
Rekonstrukce v roce 2022:
Na přelomu roku 2021 a 2022 započala rekonstrukce železniční
tratě v úseku Brno–Blansko. Investiční částky jsou zde velmi
vysoké. Rekonstrukce se znatelně dotkla i adamovského
zastávky. Dle projektu dojde ke kompletní asanaci
železničních nástupišť a vznikne jedno nástupiště společné
pro obě koleje. Již v druhé polovině roku 2021 započaly
přípravné práce. Bylo rozebráno nástupiště směr Česká
Třebová. Od prosince 2021 započaly další práce, při kterých
byly asanovány všechny stavby a přístřešky.

Průběh bouracích prací na budově se schodištěm a
prodejnou lístků v lednu 2022
Zdroje:
Bez uvedení autora. 150 let trati Brno-Česká Třebová.
1999. s. 75. |