Železniční zastávka (Adamov)

Verze z 16. 8. 2024, 12:59, kterou vytvořil Lukáš Malý (diskuse | příspěvky) (založena nová stránka s textem „'''Železniční zastávka''' v Adamově se nachází v ulici Nádražní. == Historie == náhled|alt=Prodejna lístků s tunýlkem, který umožňoval cestujícím přístup na nástupiště směr Brno|Prodejna lístků s tunýlkem, který umožňoval cestujícím přístup na nástupiště směr Brno Soubor:Train station in Adamov.JPG|náhled|alt=Původní podoba n…“)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)

Železniční zastávka v Adamově se nachází v ulici Nádražní.

Historie

Prodejna lístků s tunýlkem, který umožňoval cestujícím přístup na nástupiště směr Brno
Prodejna lístků s tunýlkem, který umožňoval cestujícím přístup na nástupiště směr Brno
Původní podoba nástupiště směr Brno
Původní podoba nástupiště směr Brno
Původní nástupiště směr Blansko
Původní nástupiště směr Blansko

Železniční zastávka se nachází v severní části Adamova, cca 1 km od vlakového nádraží (číslo popisné 107), na železniční trati Brno – Česká Třebová. Původně byla rozdělena na dvě části. První část, asi 300 metrové nástupiště, byla spojena s budovou pro prodej lístků krytým schodištěm. Toto nástupiště bylo situované z východní strany železnice – směr na Blansko. Z této strany zastávky vedlo schodiště k mostu přes Svitavu, který ji spojuje s bývalým areálem Adamovských strojíren. Most je v současné době uzavřený. Druhá strana železniční zastávky se skládá z 200 metrového nástupiště, ke kterému vede pod tratí podchod. Z toho nástupiště odjíždí vlaky na Brno.

O vybudování zastávky se o uvažovalo již za okupace. Toto však z bezpečnostních důvodů německá správa odmítla povolit. V roce 1946 se Škodovy závody dohodly se zástupci drah, že zastávka bude vybudována na náklad závodu. Dále se o zastávku bude starat, osvětlovat a prodávat jízdenky budou zaměstnanci závodu. Před stavbou nástupišť musel být zbourán strážní domek č. 132. Po celé jaro a část léta prováděli stavbu němečtí vězni, po jejich odchodu dílo převzala firma Konstruktiva.

První vlak zde zastavil 27. ledna 1947, ten zde byl přivítán závodní hudbou. O významu tohoto činu pak promluvil ke shromáždění Emil Hejl za vedení závodu a za závodní výbor ROH Josef Řehák. V prvních měsících zastavovalo v obou směrech celkem osm vlaků, ale koncem roku tento počet vzrostl na 14. Prodejna jízdenek byla otevřena dne 15. ledna 1957.

Celková přestavba celé vlakové zastávky se prováděla ve dvou etapách v roce 1971 a 1972. První etapa spočívala v ražbě podchodu, který byl dokončen 1. srpna 1972. Druhou etapou byla výstavba nástupišť, čekáren a správní budovy. Celkové náklady na přebudování železniční zastávky se vyšplhaly na 6 a půl milionu korun.

Slavnostní předání dokončené zrekonstruované zastávky proběhlo 11. prosince 1973. Slavnosti se zúčastnili zástupci MNV v čele s předsedou Karlem Markem, zástupci závodu v čele s podnikovým ředitelem Josefem Chalikovem a zástupci ŽS Brno, kteří novou zastávku vybudovali.

Rekonstrukce v roce 2022

Na přelomu roku 2021 a 2022 započala rekonstrukce železniční tratě v úseku Brno–Blansko. Investiční částky zde byly velmi vysoké. Rekonstrukce se znatelně dotkla i adamovského zastávky. Dle projektu došlo ke kompletní asanaci železničních nástupišť a vzniku jednoho ostrůvkového nástupiště pro obě koleje. Již v druhé polovině roku 2021 započaly přípravné práce. Bylo rozebráno nástupiště směr Česká Třebová. Od prosince 2021 započaly další práce, při kterých byly asanovány všechny stavby a přístřešky. Bylo nutné nově vybudovat také bezbariérovou rampu. Z tunýlku pod nádražím vzniklo schodiště přímo na nástupiště.

Zdroje

  • Bez uvedení autora. 150 let trati Brno-Česká Třebová. 1999. s. 75.