Provoz na znovuobnovené části vlečky v roce 2014
Provoz na znovuobnovené části vlečky v roce 2014
Provoz na vlečce na počátku 20. století
Provoz na vlečce na počátku 20. století

Vlečka v Adamově byla vybudována na konci 19. století v souvislosti s rozvojem železárenského a strojírenského průmyslu.

Historie

V roce 1893 byla v Adamově postavena první vlečná dráha. Vedle od železniční zastávky, kde křižovala cestu kolem řeky, a dále pokračovala na sever Adamova, k centru města. Zde procházela kolem nově vystavěného Skalního sklepa a Svitavu překlenula u místa, kterému se říkalo "U fabriky" (současné náměstí Práce). V roce 1922 došlo k položení třech nových kolejí u Skalního sklepa.

V 80. letech probíhalo přeložení vlečky z prostoru od Skalního sklepa. Zde vznikla úvrať, kde se vlaky dostávaly na kolej, která se vracela jižním směrem a překonávala řeku Svitavu u průmyslového areálu u fotbalového hřiště. Odtud opět úvraťově směřovala vlečka zpět po levém břehu řeky na náměstí Práce, kde se kolej rozdělila do Starého a Nového provozu.

Po vstupu Adamovských strojíren do likvidace byla částečně vlečka rozebrána. Především část vedoucí od fotbalového hřiště po nábřeží Svitavy k náměstí Práce, kde byly odmontovány kolejnice i pražce. Dále pak úvrať a odstavné koleje u A.centra, v době kdy probíhala jeho rekonstrukce.

Znovuzprovoznění vlečky

Až ke sporům vyvrcholila rekonstrukce vlečky, firmou Expono, která započala v první polovině roku 2013. Firma musela nechat přebudovat výhybku u A-centra, která se proti původní zkrátila a postrádá odstavné koleje. V roce 2013 byl také opraven nedaleký železniční přejezd, který vedl k mostu směřující do areálu. Druhý přejezd, který je umístěn na frekventované silnici spojující severní část Adamova s jižní, se započal rekonstruovat 9. dubna 2013. Firma nechala odstranit asfaltovou výplň kolejí. Od té doby začali cyklisté nezvyklí na tuto překážku poměrně často na tomto místě havarovat. Největším problémem přejezdu se stal úhel, pod kterým křižuje silnici spojený s velkou hloubkou drážky mezi kolejí a silnicí. Před přejezd byly instalovány cedule speciálně cyklisty upozorňující, později byly drážky provizorně zasypány pískem. K nehodám však dále dochází. Před zprovozněním byl písek odstraněn a nahrazen gumovou hadicí.

První vagóny projely po vlečce v únoru 2014. V dubnu téhož roku byla provedena úprava komunikace po obou stranách přejezdu. Dne 14. května 2014 byl střed mezi kolejemi zarovnán asfaltovou směsí. K posunu se používá dieselelektrická čtyřnápravová lokomotiva řady 742, která se vyráběla v pražském ČKD.

Zdroje

  • Pamětní kniha obce Adamova, s. 35.
  • ONDRÁČKOVÁ, Eva. Adamov: cyklisté denně krvácí. Kvůli kolejím [online]. [cit. 2013-07-15]. Dostupné z: [1]
  • ONDRÁČKOVÁ, Eva. V Adamově na železniční vlečce stále bourají cyklisté [online]. [cit. 2013-07-15]. Dostupné z: [2]
  • CHARVÁT, Jan. Vlečka v Adamově je v provozu. Cyklisty upozorní nové piktogramy [online]. [cit. 2014-03-14]. Dostupné z: [3]