Kamenný most (Babice nad Svitavou)

Verze z 17. 9. 2024, 10:34, kterou vytvořil Lukáš Malý (diskuse | příspěvky) (založena nová stránka s textem „náhled|alt=Kamenný most v roce 2014|Kamenný most v roce 2014 '''Kamenný most''' je starý klenutý most, jenž se nachází na středověké vozové cestě mezi Babicemi nad Svitavou a Kanicemi. Dnes je toto místo nazýváno jako Pod Babickým paloukem (První louka). Most sloužil asi od roku 1620 do roku 1897. == Historie == Z historického hlediska…“)
(rozdíl) ← Starší verze | zobrazit aktuální verzi (rozdíl) | Novější verze → (rozdíl)
Kamenný most v roce 2014
Kamenný most v roce 2014

Kamenný most je starý klenutý most, jenž se nachází na středověké vozové cestě mezi Babicemi nad Svitavou a Kanicemi. Dnes je toto místo nazýváno jako Pod Babickým paloukem (První louka). Most sloužil asi od roku 1620 do roku 1897.

Historie

Z historického hlediska je most vzácná památka středověkého stavitelství. Je postaven přes erozní rýhu, ve které v jarních měsících při tání sněhu nebo při velkých srážkách odtéká voda ve žlebu pod Velkými skalami. Použitý stavební materiál je lomový vápencový kámen, klenba je spojována vápennou maltou. Rozpětí půlkruhové klenby je 3 metry, výška klenby ode dna erozní rýhy 1,5 metru, výška cesty 2,5 metru. Šířka klenby je shodná s šířkou cesty vedoucí přes most a je 5 metrů. Po bocích erozní rýhy u mostu jsou postaveny 4 opěrné zdi z vápencového kamene, každá o délce 1,8 metru.

Po havárii koňského povozu v horní části „první louky“, bylo roku 1893 přistoupeno ke stavbě dnešní silnice do Kanic. Silnice se začala stavět od obce Kanice a v roce 1893 bylo postaveno 675 metru nákladem 2377 zl. 48kr. V roce 1894 bylo postaveno dalších 550 metru nákladem 1610 zl. 74 kr. Následující rok 1895 bylo přistavěno 500 metru za 1750 zl., v roce 1896 postaveno dalších 708 metru se dvěma mosty nákladem 3236 zl. 60 kr.

V roce 1897 dokončena silnice až k domu číslo 39 za 2119 zl. Celková délka silnice je 2774 metru. Obec hradila 40 % a silniční fond 60 % nákladu.

V roce 1897 po dostavbě silnice přestal kamenný most sloužit svému účelu. Stará vozová cesta je ještě dnes patrná přes „první louku“ a most až k silnici a pak přes „zkratku do Kanic“. V roce 1992 byl most na náklady Školního lesního podniku Masarykův les Mendlovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně opraven. Opravu provedla lesní správa, polesí Bílovice ing. Krakovic.