Lokomotiva řady E
423.0
Elektrické lokomotivy 423.001 a .002 (nazývané též Adamovky)
byly vyrobena pro Československé státní dráhy v
Akciové
společnosti pro stavbu strojů a mostů v Adamově v letech
1927 - 1928. Po přechodu Akciové společnosti pod Škodovku
byly lokomotivy dodatečně zařazeny do seznamů lokomotiv
vyrobených ve Škodě Plzeň pod továrním označením 3ELo1 a
výrobními čísly 892 a 893.
Lokomotivy byly vytvořeny pro posouvací a nákladní dopravu
na elektrifikovaném spojkách v Praze. V 50. letech
vypomáhaly na trati Rybník - Lipno nad Vltavou při stavbě
přehrady. Po 15. květnu 1962 byly přesunuty na
elektrifikovanou dráhu Tábor - Bechyně, kde setrvaly jen
krátce. Obě lokomotivy byly přesunuty na elektrifikovanou
lokálku Certlov - Lipno nad Vltavou.
V roce 1973, po příchodu lokomotivy E 426.113 na tuto trať,
byla lokomotiva E 423.001 předána do Národního technického
muzea v Praze jako exponát, lokomotiva E 423.002 byla
následující rok zrušena a později sešrotována.
V roce 2003 byla lokomotiva 423.001 znovuzprovozněna a
nasazena na osobní vlaky při oslavách 100 let trati Tábor -
Bechyně, získala i nové označení 102.001.
Lokomotiva E 423.001 (autor neznámý) Zdroje:
Wikipedie. ČSD-Baureihe E 423.0 [online]. [cit. 2013-04-07].
Dostupné z: <http://de.wikipedia.org/wiki/%C4%8CSD-Baureihe_E_423.0>
E 423.0 "Adamovka" [online]. [cit. 2013-04-07]. Dostupné z:
<http://bobinky.karel-loko.net/e423-0.htm> |