Vlečka
V roce 1893 byla v Adamově postavena první vlečná dráha.
Vedle od železniční zastávky, kde křižovala cestu kolem
řeky, a dále pokračovala na sever Adamova, k centru města.
Zde procházela kolem nově vystavěného Skalního sklepa (číslo
popisné 57) a
Svitavu překlenula u místa, kterému se říkalo "U fabriky"
(současné
Náměstí Práce). V roce 1922 došlo k položení třech
nových kolejí u Skalního sklepa.
Posun vagónů s výrobky po vlečce u Skalního sklepa na
počátku 20. století (autor neznámý) Kdy došlo k přeložení vlečné dráhy a postavení mostu pro
vlečku u fotbalového hřiště zatím není jasno.
Vlečka v období, kdy dosahovala největšího rozvětvení
(podklad mapy.cz) Po vstupu
Adamovských strojíren do likvidace byla částečně
vlečka rozebrána. Především část vedoucí na nábřeží Svitavy
od fotbalového hřiště k Náměstí Práce, kde byly odmontovány
kolejnice i pražce. Dále pak úvrať a odstavné koleje u
A-centra, v době kdy probíhala jeho rekonstrukce.
Znovuzprovoznění vlečky:
Až ke sporům vyvrcholila rekonstrukce vlečky,
firmou Expono, která započala v první polovině roku 2013.
Firma musela nechat přebudovat výhybku u A-centra, která se
proti původní zkrátila a postrádá odstavné koleje. V roce
2013 byl také opraven nedaleký železniční přejezd, který
vedl k mostu směřující do areálu. Druhý přejezd, který je
umístěn na frekventované silnici spojující severní část
Adamova s jižní, se započal rekonstruovat 9. dubna 2013.
Firma nechala odstranit asfaltovou výplň kolejí. Od té doby
začali cyklisté nezvyklí na tuto překážku poměrně často na
tomto místě havarovat. Největším problémem přejezdu se stal
úhel, pod kterým křižuje silnici spojený s velkou hloubkou
drážky mezi kolejí a silnicí. Před přejezd byly instalovány
cedule speciálně cyklisty upozorňující, později byly drážky
provizorně zasypány pískem. K nehodám však dále dochází.
Před zprovozněním byl písek odstraněn a nahrazen gumovou
hadicí.
Kontroverzní přejezd u železniční stanice v roce 2013 (více fotografií
vlečky
zde) První vagóny projely po
vlečce v únoru 2014. V dubnu téhož roku byla provedena
úprava komunikace po obou stranách přejezdu. Dne 14. května
2014 byl střed mezi kolejemi zarovnán asfaltovou směsí.
K posunu se používá dieselelektrická čtyřnápravová
lokomotiva řady 742, která se vyráběla v pražském ČKD.
Lokomotiva řady 742 používaná na vlečce v roce 2014
Ta část vlečky, která je v současné době využívána
(podklad mapy.cz)
Zdroje:
Pamětní kniha obce Adamova, s. 35.
ONDRÁČKOVÁ, Eva. Adamov: cyklisté denně krvácí. Kvůli
kolejím [online]. [cit. 2013-07-15]. Dostupné z: <http://blanensky.denik.cz/zpravy_region/adamov-cykliste-denne-krvaci-kvuli-kolejim-20130426.html>
ONDRÁČKOVÁ, Eva. V Adamově na železniční vlečce stále
bourají cyklisté [online]. [cit. 2013-07-15]. Dostupné z:
<http://blanensky.denik.cz/zpravy_region/v-adamove-na-zeleznicni-vlecce-stale-bouraji-cykliste-20130607.html>
CHARVÁT, Jan. Vlečka v Adamově je v provozu. Cyklisty
upozorní nové piktogramy [online]. [cit. 2014-03-14]. Dostupné z:
<http://blanensky.denik.cz/zpravy_region/vlecka-v-adamove-je-v-provozu-cyklisty-upozorni-nove-piktogramy-20140313.html> |